פטור מויזה לארצות הברית. האמנם?

לאחרונה התפרסמו ידיעות רבות בנוגע לכך שאנחנו קרובים מאיי פעם למתן פטור מויזה לארצות הברית. אבל האם זה באמת יקרה ואם כן – באילו תנאים?

כפי שאנחנו יודעים, הוכרז לאחרונה כי ישראל עומדת בדרישות עבור פטור מויזה לארצות הברית. האם החלום עומד להתגשם? ובכן, אל תמהרו לקנות כרטיס. יש כמה משוכות משמעותיות בדרך להגשמת החלום:

  1. הסיבה הראשונה היא סיבה בטחונית – הפטור מויזה יאפשר לפלסטינים המתגוררים בארצות הברית להיכנס לישראל ללא כל בידוק או תשאול מצד כוחות הביטחון. כיום, גם לשב״כ וגם לקצין הגבולות בנתב״ג יש סמכות לעכב, לתשאל, לעצור ולסרב כניסה לכל פלסטיני הדורש להיכנס לארץ. כתנאי למתן הפטור האמריקאים ידרשו את עקרון ההדדיות כלפי אזרחים אמריקאים, זאת אומרת שפלסטיני המחזיק בדרכון אמריקאי יורשה להיכנס לארץ בכניסה מהירה ללא תשאול או עיכוב מצד הרשויות בארץ.
  2. הסיבה השנייה היא שמירה על פרטיות – מדינת ישראל משתפת מידע עם שגרירות ארה״ב בכל הנוגע לעברו הפלילי של אדם המבקש להוציא ויזה לארצות הברית. שיתוף המידע נעשה באופן דיסקרטי במטרה להגן על פרטיות האזרח אשר מבקש להוציא ויזה. כיום, כאשר רוצים להוציא ויזה, חייבים לסמן בטופס הבקשה האם יש למבקש הבקשה עבר פלילי או לא. באם כן, הוא נדרש להמציא מידע בנוגע לכך. 

זאת אומרת שלקונסול אין גישה למרשם הפלילי. הקונסול אומנם יכול לראות אם יש עבר פלילי או לא, אבל אין לו דרך לראות את סיבת ההרשעה של אותו אדם. כדי לאפשר פטור מויזה ארצות הברית דורשת מידע אודות מרשם פלילי מקיף ורחב וכן לדעת את סוג ההרשעה. הליך זה יצטרך לעבור בחקיקה ישראלית וכנראה שיקבל ביקורת ציבורית רבה. 

  1. הסיבה השלישית היא הורדת אחוז הסירוב לויזה אל מתחת ל- 3% – ע״מ שישראל תוכל להיכנס אל תכנית הפטור מויזה אחוז סירוב מבקשי הויזה צריך לעמוד מתחת ל3% למשך שנה קלנדרית שלמה (ינואר-דצמבר). נכון להיום אחוז מסורבי הויזה אכן מגיע ל- 3%,  ועדיין, ישנם תיקוני חקיקה רבים שצריך להעביר בכנסת לפני קבלת אישור סופי מהמשרד לביטחון לאומי בארצות הברית. משגרירות ארצות הברית נמסר בהודעה שפורסמה, כי מדובר רק בתנאי אחד בו עומדת ישראל וכי צריכים להתמלא תנאים נוספים כדי לקבל את הפטור מויזה.
  2. לא כל הנוצץ זהב – בין אם הפטור מויזה יקרה בזמן הקרוב או לא, יש עוד כמה דברים שצריך לקחת בחשבון;  לא כולם יכולו לקבל את הפטור ומי שכן יכול, לא יהנה ממנו כמו שהוא חושב. אז איפה בעצם הקאטצ׳?
  • כל מי שסורב בעבר להוציא ויזה לא יוכל לקבל את הפטור
  • כל מי שטס למטרות עבודה או לימודים לא יכול לקבל פטור מויזה.
  •  אישור השהייה יהיה תקף ל- 90 ימים בלבד (בניגוד לויזה הרגילה, שתוכלו לשהות בעזרתה בארצות הברית למשך חצי שנה)
  • תוקף האישור יהיה לשנתיים בלבד (בניגוד לויזה שהותקף שלה הוא ל-10 שנים)

ובכן, לאורך 36 שנים ניסו שרי חוץ ,שרי פנים, שגרירים ואף ראשי ממשלה ישראלים לקבל את הפטור הנחשק מויזה אך אינם נחלו הצלחה. גם אם הפעם המצב יהיה שונה – חשוב לקחת בחשבון שזה יקח זמן. הרבה זמן. וגם אז – לא כל אחד יכול להנות ממנו.  

ובינתיים, אם אתם לא רוצים להתעורר מהחלום האמריקאי, שלחו לנו הודעה! אנחנו נדאג לבירוקרטיה ואתם תוכלו לחזור לישון.

ויזה לארה"ב? המומחים שלנו ישמחו לסייע לכם